8. 10. 2015

Generace "F"

Rodina a škola - Na počátku 90. let jsme se v sociologii učili, že jedna generace představuje - modelově - dvacet let. Dneska by se učilo třicet, což je zhruba věk současných prvorodiček. Trvání generace se o polovinu prodloužilo!

U učebnic jsme svědky opačného trendu. Když jsem byl kluk, byla generace učebnic zhruba totožná s generací lidí - ve škole jsem se jako žák učil ze Styblíka a na prvním učitelském místě jsem z téhož Styblíka učil svoje žáky. Pamatuju si ještě, jak jsme škrtali odstavce se sovětskými úderníky. Beze srandy.

Popravdě to zas tolik nevadilo. Společenský a technologický vývoj našeho světa byl tak lineárně pozvolný, že na rovině faktografie stačilo občas provést drobné revize: zaměnit rybník za zimní stadion nebo kalamář za plnicí pero. Jediný problém byl s Čínou, u které se pořád váhalo, zda ji máme rádi, nebo spíš ne.

Pravopisná norma se vyvíjela především na úrovni morfologie, valenční syntax si do školy hledala cestu stejně pomalu, jako si ji hledá dnes. A didaktika oboru byla pokládána za natolik ukotvenou, že k zásadnímu přepracování učebnic nebyl důvod.

Dnes je životnost jedné generace učebnic pět let. U dějepisu nebo hudební výchovy možná o něco déle, zeměpis zastará už za tři roky, ale průměrně je to pětiletka. Školy to nerady slyší, protože pokud má jít skutečně o novou generaci, nelze v jedné třídě vyměnit třeba jen pětinu učebnic - obnova musí být kompletní. A to je drahá legrace. Z tohoto důvodu s upgrady nespěchají ani nakladatelé.

Ne tak Nakladatelství Fraus. Neobnovuje sice svoje řady po pěti letech, ale i s devítiletou periodou patří k nejaktivnějším. Novou generaci ve frausovském katalogu avizuje nejen omílaný zeměpis, ale taky přírodopis, fyzika, chemie a v letošním roce posledním svazkem završená řada Český jazyk.

Učebnice není antologie

Oproti předchozímu učebnicovému souboru obsahuje změny, které vycházejí vstříc volání z terénu: víc opakování a především víc cvičení, odstupňování učiva dle náročnosti, zjednodušení navigační infografiky.

Současně ale drží didaktickou a metodickou koncepci, která je velké části pedagogické obce trnem v oku. Poměrně vysoké nároky na žáka a především minimum výkladového textu, koncentrovaného do podbarvených boxů, které by svým rozsahem tvořily v jiné učebnici sotva nadstavbový doplněk primárního výkladu. Redakční tým nakladatelství nedělá kompromisy. Učebnici chápe skutečně jako učebnici, tedy text podněcující proces učení - nikoli jako antologii výňatků z encyklopedických příruček. Na to citovat Wikipedii je prostor ve frausovských učebnicích příliš drahý.

Pracovní, a především do externích zdrojů odkazující učební text tak klade vyšší požadavky nejen na žáka, ale i na učitele. Do jeho kompetence navrací výklad, který si několik generací autorů uzurpovalo pro sebe a zakonzervovalo jej do té míry, že některá tvrzení se tím plíživě kanonizovala. Řada omylů nejen z literární teorie nebo teorie jazyka se udržela tak dlouho ne proto, že by byly tak životné, ale proto, že se opisovaly z učebnice do učebnice. Nutnost nepřízvučné slabiky na první pozici jambu je modelový příklad.

Také v dalších tradičních frausovských signifikantech nová generace učebnic neuhýbá: masivní mezipředmětové vztahy nejen do dalších vzdělávacích oblastí, ale také do průřezových témat, úkoly vyžadující hledání souvislostí a kritické myšlení. Zachováno je i rozdělení na hlavní text a lištu, což ale v učebnici pro 9. třídu pokládám za lehce samoúčelné -nenese rozšiřující informace, ale jen pokyny, otázky a úkoly, které mohly být stejně dobře v textu či za ním. Ve slohové výchově shledávám zbytečně velký prostor pro percepční činnosti na úkor významnější produkce.

Velkou devízou nejen této řady, ale všech učebnic Nakladatelství Fraus je jejich propojení s pracovním sešitem, příručkou učitele a interaktivní učebnicí ve funkční celek. Interaktivní učebnice je navíc spustitelná na dotykových zařízeních s libovolným operačním systémem (iOS, Windows 8, Android).

Současné děti bývají označovány jako generace Z. Je to trochu mrazivé - jako by za nimi už nic nebylo, jako by došly na konec slepé ulice. Ale tak to není - došly jen na konec cesty, kterou jsme jim v duchu našich zkušeností naplánovali my. Na té své budou jinak vnímat, jinak se orientovat ve světě a jinak se učit. I na tuhle skutečnost se snaží reagovat nové generace učebnic.

Autor článku: Petr Kukal

Učebnice: Český jazyk pro 6-9. ročník ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií Zdeňka Krausová, Martina Pašková, Jana Vaňková, Pavel Růžička, Helena Chýlová, Martin Prošek Nakladatelství Fraus, Plzeň 2015