5. 3. 2015

Co je to vlastně učebnice?

Rodina a škola - Už jste se někdy zamysleli nad tím, co je to vlastně učebnice? Souhrn informací, přehled látky, odborný text? A je vůbec v dnešní době dostupnosti informací na webu učebnice potřeba?

- Jak na tuto otázku odpoví Jiří Fraus, který před více než dvaceti lety založil nakladatelství vydávající právě učebnice?

Často mám pocit, že v hlavách lidí je učebnicový nakladatel jakýsi nadšenec, který si téměř sám učebnice píše a vydává. Učebnici si může v podstatě sestavit každý učitel, a pokud ji chce vydat pouze v elektronické podobě, nepotřebuje k tomu dnes ani kapitál na její vytištění. Nicméně jako existuje rozdíl mezi lékem, který vyrábí profesionální farmaceutická firma, a odvarem z bylinek nasbíraných za úplňku, existuje i rozdíl mezi učebnicí vznikající "na koleně" a komplexním profesionálním produktem skládajícím se často z mnoha součástí, včetně té multimediální. Moderní učebnice je ve vyspělých západních zemích chápána jako profesionální sofistikovaná podpora vzdělávacího procesu.

- Podle jaké učebnice by měl učitel učit?

A to je další zavedený omyl. Učitel by neměl učit podle učebnice. Učebnice je pracovní nástroj žáka a učitele. Je velmi důležitou součástí vzdělávání, ale rozhodujícím činitelem v procesu vzdělávání našich dětí je bezesporu učitel. Učebnice není encyklopedie nebo bible, ze které se při hodině předčítá a kterou se děti učí nazpaměť.

- Co to tedy je učebnice?

Moderní učebnice je komplexní vzdělávací materiál, a to nejen na papíře, ale dnes stále častěji v digitální podobě, který obsahuje vedle verifikovaných a pečlivě vybraných základních informací úměrných věku dítěte hlavně a zejména pracovní prostředí pro moderní didaktické postupy. Právě didaktická složka, na jejíž přípravě se podílí tým odborníků, odlišuje kvalitní učebnici od toho, co může vytvořit jediný učitel, či od toho, co lze najít bezplatně na internetu.

- Kdo všechno se podílí na vzniku učebnice?

Především autoři, mezi nimiž jsou špičkoví učitelé, z nichž převážná část předává své zkušenosti i na univerzitách či vysokých školách. Velmi důležitou roli oponentní i koordinační zajišťují odborní redaktoři, kteří vnášejí do výsledného díla jak praktické zkušenosti ze své pedagogické praxe, tak také trendy úspěšné v zahraničí. Pokud zahrneme dále grafiky, ilustrátory, fotografy, animátory, programátory, režiséry, kameramany, lektory, pilotující učitele a další spolupracovníky, kteří se zapojují do práce na tvorbě učebnice v průběhu jejího vzniku, dosahuje celkový počet řádově desítky spolupracujících osob.

- Jak dlouho taková učebnice vzniká?

Od myšlenky vytvořit určitou učebnici až po okamžik, kdy se učebnice ocitne na lavici či v žákově a učitelově notebooku, uplynou přibližně tři roky. Proces vzniku učebnice nezahrnuje jen její samotnou tvorbu, ale také čas, kdy se tvoří její koncepce, určitou dobu rovněž trvá její pilotáž. Počítat musíme i s několikaměsíční lhůtou na schválení ministerstvem školství. Schvalovací doložka se však uděluje pouze uceleným řadám učebnic vždy pro celý stupeň. To tedy kromě jiného znamená naplánovat alokaci finančních prostředků a lidských zdrojů minimálně na šest až sedm let, přičemž ekonomická návratnost celého projektu může být až deset let.

- Stále častěji však ze strany veřejnosti slyšíme, že by žáci neměli hledat informace v učebnicích, ale měli by je najít na Wikipedii nebo si je zdarma "vygooglovat".

V jistém ohledu jsou tyto názory správné. Učebnice by neměla být telefonním seznamem tvrdých dat, která se žáci učí nazpaměť. Učebnice by měla být nástrojem dítěte při objevování nových informací a získávání potřebných znalostí i dovedností. Internet je přitom obrovským zdrojem informací. To je na jedné straně pozitivní, na straně druhé však řešíme problém s nepřeberným množstvím dat. A tento problém bude do budoucna narůstat s tím, jak rychle se zvyšuje celkový objem informací. Vezmeme-li v úvahu skutečnost, že se počet hodin, které děti stráví ve škole, za posledních sto a možná více let nezměnil, přičemž nároky na to, co by se děti měly ve škole naučit, se výrazně zvýšily, je jedinou cestou dopředu zvýšení efektivity výuky právě ve škole. Nekonečné vyhledávání v nekonečném množství dat není pro institucionální vzdělávání nejefektivnější cestou.