15. 9. 2016

3D kostra a v budoucnu i hologramy. Učebnice se propojují s internetem

Ihned.cz, Hospodářské noviny - Učebnice pro školy se musí zmodernizovat a více propojit s internetem, jinak se ze škol přesunou do muzea. Řada učebnic už s odkazy na internet, výukovými videi či interaktivními cvičeními pracuje, více se také snaží přijít na to, jak se přiblížit dětskému chápání. Vznikají tak zajímavé učebnice, které vytvářejí i učitelé pro své žáky nebo studenti pro studenty.

Výuka ve školách se postupně mění a přizpůsobuje moderním technologiím. Konzervativním prvkem výuky stále zůstávají učebnice, je však zřejmé, že i ty se budou muset změnit. Někteří učitelé vyhledávají co nejmodernější učebnice, jiní si na změny zvykají pomalu a jsou i tací, kteří píšou vlastní.

Ředitel Základní školy v Nemyčevsi na Jičínsku Miloš Novotný začal vytvářet učebnici matematiky před pěti lety, když si uvědomil, že současné děti nemusí texty chápat správně. "Dítě musí porozumět slovní úloze už od první třídy, na to autoři často nemyslí," říká.

Taky mu chybělo větší propojení papírových učebnic s internetem, a tak vznikla řada učebnic Matýskova matematika, kterou vydalo nakladatelství Nová škola s.r.o., a skoro ke každé úloze existují výuková videa. "V poslední době sleduji, jak jim přibývají přehrání. Je vidět, že se o ně zvedá zájem," míní Novotný.

 

Učebnice podle dětí

Větší propojení učebnic s internetem je nutné i podle experta na tvorbu učebnic z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně Petra Knechta. "Jinak se na ně budeme chodit dívat do muzea," říká. V řadě učebnic už jsou odkazy na internet k jednotlivým tématům či odkazy na videa, nutí žáky pracovat s internetovými zdroji.

V Česku funguje zhruba desítka nakladatelství zaměřených hlavně na učebnice, ročně vychází knih pro školáky poměrně dost. Svaz českých knihkupců a nakladatelů uvádí, že v roce 2014 učebnic pro základní a střední školy vyšlo přes čtyři sta. Jenže spousta učitelů po moderní učebnici ani netouží, protože už jsou na jednu zvyklí a nechtějí způsob výuky měnit.

"Je těžké se v nich orientovat. My máme určité typy vyzkoušené a u nich většinou zůstáváme. Případně paní učitelky z těch nových používají jen nárazově nějaká cvičení," popisuje Dana Hoššová ze Základní školy Za Nádražím v Českém Krumlově. Knecht zároveň varuje, že ne každá barevná a moderně vypadající učebnice je didakticky zvládnutá, na to musí učitelé při výběru dávat pozor.

Jinde naopak elektronizaci vnímají jako vítanou pomoc. "Využíváme spoustu digitálních materiálů ve spojení s interaktivní tabulí. Učitelům to usnadňuje domácí přípravu, děti to baví, a tak to baví i učitele," popisuje Ivana Chramostová, ředitelka Základní školy Šrámkova v Opavě.

Petr Knecht upozorňuje na to, že řada učebnic je připravená více pro potřeby učitele než žáka. "Protože o nákupu učebnic rozhodují většinou učitelé, oni si podle nich tvoří hodinu či domácí přípravu," vysvětluje. Možná i proto se na trhu objevila Matika pro spolužáky, kterou vytvořil dnes jednadvacetiletý student Matematicko-fyzikální fakulty z Hradce Králové Marek Liška. Napsal ji proto, aby matematiku jeho vrstevníci lépe pochopili a rozuměli tomu, proč ji budou v životě potřebovat.

Více poznat, v čem děti potřebují největší podporu, chce také Nakladatelství Fraus, jedno z nakladatelství, které často přichází s inovacemi. Sledují výzkumy čtenářské i matematické gramotnosti a na základě výstupů se snaží upravovat učebnice tak, aby dětem co nejvíce vyhovovaly a více se zaměřily na problematické části.

Například u učebnic angličtiny použili výsledky Čechů u mezinárodních zkoušek a věnovali se více tématům, v nichž Češi nejvíce chybovali. Nově také začali pracovat s výsledky testování žáků od společnosti Kalibro. Ty třeba zjistily, že děti mají velké problémy s porozuměním textu, takže v celé řadě čítanek přibyly úlohy na porozumění a interpretaci textu. Více se také věnují motivaci ke čtení. "I proto jsme ukázky v čítankách zkrátili a poskytli žákům rozmanitější výběr," vysvětluje vedoucí redakce Nakladatelství Fraus Radka Šmahelová.

Ke každé učebnici navíc existuje interaktivní verze. Ta obsahuje videa, interaktivní cvičení a další elektronické materiály, které učitelé mohou používat ve výuce. Plánují další inovace. Například nové učebnice přírodopisu obohatili o 3D modely, a tak si žák bude moci spustit třeba 3D model kostry.

 

Pozor na materiály z internetu

Petr Knecht se zabývá učebnicemi na vysoké škole, zároveň ale, aby neztrácel zkušenosti z terénu, stále učí na škole základní. Pokud budou papírové učebnice držet krok s dobou, ze škol podle něj nezmizí. Minimálně fungují jako podpora neaprobovaných učitelů. "Nebo když přijdete do výuky s perfektně připravenou interaktivní hodinou a spadne vám wi-fi připojení, což se ve školách stává," popisuje.

Učitel však s učebnicí musí umět pracovat, ale to platí i pro internetové zdroje. Ne všechny elektronické materiály pro výuku visící na internetu jsou dobré. "Občas je to naprostá katastrofa," hrozí se Knecht. Objevují se tam i zápisky staré třicet let, které si učitelé vytvořili při studiích, stále je používají a nově je pouze převedli do formy prezentace. Méně zkušení učitelé je pak přebírají.

Pro budoucnost se připravují ještě sofistikovanější výukové pomůcky. Například americká organizace Shoah Foundation už dokončuje projekt iWitness. Díky němu budou moci žáci budoucích generací pomocí iluze hovořit i se zesnulými pamětníky různých genocid.

Z videí, která organizace s těmito lidmi natočila v devadesátých letech, vytvořili její pracovníci hologramy pamětníků, jež budou schopné odpovědět na vybrané otázky, které by studenty podle pracovníků organizace mohly zajímat.

Zdroj: Ihned.cz, Hospodářské noviny