5. 6. 2023

Školy nemají peníze na učebnice, učí i z 20 let starých

Praha, 1. června – Nedostatek financí v českých školách se nadále prohlubuje. Řada škol nemá peníze na pořízení nových učebnic, školy proto musejí k výuce využívat i učebnice staré až 20 let. Důvodem této situace je loňské snížení příspěvků na metodické pomůcky a  učebnice. Nakladatelství Fraus se proto rozhodlo, že školám nabídne vybrané učebnice zdarma.

České školy se v letošním roce potýkají s velkým nedostatkem peněz na metodické pomůcky a učebnice. „Po loňském drastickém snížení ONIV se letos katastrofická situace prohlubuje – stát i pro letošek ponechal dramaticky snížené příspěvky školám na moderní učebnice a metodické pomůcky, ze kterých nadále výrazně ukrajují prostředky na nemocenskou učitelů,“ vysvětluje Jiří Fraus, zakladatel a majitel Nakladatelství Fraus.

„Už na začátku školního roku jsme evidovali od škol celou řadu objednávek učebnic vydaných v létech 2005 až 2008, kterými si vyučující chtěli doplnit třídní sadu. Bohužel, tristní stav státního financování učebnic trvá i v tomto roce, takže průměrná doba amortizace učebnic u nás již aktuálně přesahuje 10 let,“ dodal Jiří Fraus s tím, že omezená obnova učebnic trápí školy zejména na 2. stupni.

„Kromě toho, že logicky nemůžeme mít skladem učebnice staré 15 let, jsme si jisti tím, že dobří učitelé, aniž by k tomu byli okolnostmi (státem) donuceni, sami o sobě nechtějí používat učebnice staré 20 let,“ domnívá se Jiří Fraus.

Problémy škol souvisí především s tím, že z takzvaných ostatních neinvestičních nákladů (ONIV) musejí hradit i náhrady platu v prvních čtrnácti dnech nemoci učitele. Tyto prostředky přitom mají být používány primárně na školní pomůcky a učebnice. Částka na tyto výdaje se navíc loni výrazně snížila, školám tak chybí zhruba miliarda korun, kterou by mohly použít na obnovu učebnic. Ministerstvo školství v tomto směru přislíbilo nápravu, k žádným konkrétním opatřením však dosud nedošlo.

Současně ministerstvo po školách chce, aby intenzivně zaváděly nové postupy a aktivity v návaznosti na probíhající reformu vzdělávacích programů. Školy tak aktuálně např. musejí ve všech předmětech rozvíjet digitální kompetenci. „Představte si třeba učitele matematiky nebo českého jazyka, který musí používat starou učebnici, kde o práci s informacemi na internetu není ani zmínka. Anebo místo praktického využití tabulkového kalkulátoru zadává úkol, při kterém žáci musejí vytvářet tabulku a doplňovat ji jen ručně. Jak asi takovou formu a 15 let starou učebnici vnímají děti zvyklé odmala na dynamické digitální prostředí?“ komentuje tristní situaci šéfredaktorka nakladatelství Radka Šmahelová „Přitom moderní učebnice s aktuálním obsahem a hybridním propojením na ověřené online zdroje a nástroje jsou k dispozici,“ dodala.

Situace se nezlepší ani s plánovaným snížením DPH u knih, to totiž ke snížení cen učebnic nepovede, myslí si Pavel Brejcha, obchodní ředitel Nakladatelství Fraus. „Nechceme této situaci jen přihlížet, rozhodli jsme se proto opět pomoci. Pro tři klíčové předměty nabídneme zdarma školám moderní učebnice, které odpovídají aktuálním požadavkům a potřebám učitelů a žáků,“ říká Pavel Brejcha s tím, že v krizových dobách se jeho nakladatelství vždy stavělo na stranu škol se snahou maximálně pomoci dětem, ale k takto mimořádnému kroku sáhlo poprvé ve své více než třicetileté historii.

V posledních letech Nakladatelství Fraus (např. v roce 2020 při nástupu covidové pandemie) jako první poskytlo školám všechny své elektronické učebnice zdarma. „Zájem rodičů i učitelů byl extrémní a bylo aktivováno více než milion licencí učebnic,“ připomíná Pavel Brejcha s tím, že následně v průběhu covidových lockdownů nakladatelství výrazně rozšířilo volně přístupný obsah portálu Škola s nadhledem, který měsíčně využívají stovky tisíc dětí.

Nakladatelství se angažuje i v podpoře dětí z Ukrajiny. Loni jako první nabídlo školám volné licence ukrajinských učebnic z charkovského nakladatelství RANOK. „Rovněž jsme bezprostředně reagovali na nastupující energetickou krizi a nabídli program dotovaných pracovních sešitů pro potřebné děti ze znevýhodněného prostředí. V poslední době podporujeme školy „v úzkých" stále intenzivněji a je otázkou, zda naše sociální odpovědnost vůči dětem ve školách již nezačíná nahrazovat odpovědnosti státu,“ dodal Pavel Brejcha.

Nabídka pro školy není nijak objemově omezená a týká se učebnic češtiny, angličtiny a matematiky pro 6. a 7. ročníky základních škol, jedinou podmínkou je nákup pracovních sešitů. Obvykle si školy kupují nové učebnice společně s pracovními sešity, letos ale získají úplně novou učebnici společně s pracovním sešitem pouze za cenu pracovního sešitu. „Tato mimořádná nabídka má za cíl pomoci školám obnovit učebnicový fond zejména v době kritického nedostatku ONIV a platí pouze do 30. září tohoto roku,“ upřesnil obchodní ředitel Nakladatelství Fraus Pavel Brejcha.

Koalice učebnicových nakladatelů v souvislosti s probíhající revizí RVP považuje účelné financování pouze státem schválených učebnic za nezbytnou podmínku toho, aby se nové metody vzdělávání podařilo do škol reálně zavést. I proto kritizuje současné využití ONIV na nemocenské dlouhodobě. Systémovým řešením podle koalice může být již nyní vyjmutí hrazení učebnic z ONIV nebo zřízení transparentního podúčtu, ze kterého by školy mohly použít peníze pouze účelově na náhradu a modernizaci učebnicového fondu. „Tak to funguje ve všech vyspělých zemích. Stačí se podívat třeba do Rakouska, kde stát poskytuje transparentně každému žákovi nové učebnice pro všechny ročníky bezúplatně každým rokem,“ uzavřel Jiří Fraus.

Kontakt pro média:

Radka Šmahelová, 602 681 571, smahelova@fraus.cz
Tomáš Kofroň, Adison, 725 591 097, tomas.kofron@adison.cz

 

Přiložené soubory ke stažení

Související stránky