7. 4. 2015

Máte v učebnici Jižní oceán?

Rodina a škola - V nové učebnici Zeměpisu pro 7. ročník etablovaného pedagogického Nakladatelství Fraus je Jižní oceán!

Mnozí geografové, instituce (National Geographic Society) i státy (Argentina) sice popírají, že Jižní oceán vůbec existuje - ale v Zeměpisu 7 z Frause je. A výklad o něm je doplněn zmínkou, že to mnozí popírají. Tento příklad novou řadu geografických učebnic Fraus poměrně dobře charakterizuje: Jsou moderní, progresivní a sebevědomé. Text: Petr Kukal

Kromě věcných změn, k nimž právě v geografickém učivu z povahy věci dochází častěji než např. v dějepise, si pravidelný upgrade učebnic žádají také důvody pedagogické: měnící se schopnost žáků vnímat různé typy informací, vzrůstající nároky na infografiku, potřeba jiné struktury didaktizovaného textu, zohledňující odlišné styly učení žáků (ale i styly vyučování pedagogů).

Každá lekce učebnice je uvedena motivačním textem (barevně odlišeným), který má charakter mikropříběhu, často vybraného z cestopisné beletrie. Narativní charakter úvodní pasáže vtahuje žáky do dějů, pro něž geografické učivo tvoří nejen kulisu, ale mnohdy jeho vlastní předmět - např. příběh černošky Sandry, žijící v Jihoafrické republice za apartheidu. Ano, černošky. I v tom je učebnice autonomní, nepodléhající (anti)rasové hysterii. V Africe prostě žijí černoši. Žijí dokonce i v Americe, jakkoli autoři v kapitole o obyvatelích Ameriky upozorňují, že označení "černoch" tam může být ze zákona postihováno. A že za korektní se považuje Afroameričan.

Text, video, animace

Za zvláštní zmínku stojí obrazový materiál. Obrázky v učebnici mají jen zřídka čistě ilustrativní charakter - většinou nesou svébytnou informaci, jaká může být dětem s vizuálním typem učení přístupnější než informace textová. Velký význam rovněž hrají emoce, které zvolená fotografie vyvolá.

- Snaha zapojit t do poznávání afektivní ky složku žákovy osobnosti je z výběru ěšíami fotografií a dalšího obrazového materiálu zřejmá. Velmi k ní přispívá také interaktivní inoba podoba učebnice, již nakladatelství daenu nabízí za cenu tištěné publikace. Obsahuje Obohožství nejen mnohonásobně větší množství obrázků, než jaké by mohla pojmout tištěná podoba učebnice, ale zejména videoformáty a animace.

Právě animace dějů, které nelze v přírodě sledovat (vznik vrásy, tektonického zlomu, obecně pohyby zemské kůry), znamenají pro výuku velký didaktický přínos. Jsou opět důležité pro děti s vizuálním typem paměti a představují mnohem atraktivnější podnět než prostý nákres či schéma v knize.

 

Pro jaké hlavy?

Ke snadné orientaci v knize přispívá promyšlená typografie: barevně odlišené nadpisy, mezery za odstavci, tučně vyznačená klíčová slova. Naopak drobné rozpaky pociťuji nad systémem ikon, které předznamenávají charakter instruktážních textů: otázka a úkol; souvislosti; jiná aktivita, práce ve skupině; bádání; práce s mapou a konečně chytrá hlava (úkol s vyšší obtížností). Postavit na tutéž úroveň typ aktivity (práce s mapou) a organizační formu vyučování (práce ve skupině) pokládám za zmatení pojmů. Také "bádání" a hledání "souvislostí" bude patrně popisovat poměrně blízké činnosti. Škarohlíd by skoro řekl, že autoři chtějí mít aktivity různých kategorií, tak je trochu uměle vymyslí. O ikoně úkolů pro "chytré hlavy" už vůbec nemluvím. Copak ostatní úkoly jsou pro "tupé palice"?

Tak jako ke všem systémovým učebnicím plzeňského nakladatelství je i k Zeměpisu 7 k dispozici tištěná Příručka učitele a pro žáky Pracovní sešit s osmi stranami Přehledu učiva všitými uprostřed. I po odevzdání učebnice při přechodu do vyššího ročníku tak žákovi zůstává základní výtah vzdělávacího obsahu daného ročníku. Spolu s interaktivní učebnicí, nyní dostupnou nejen pro interaktivní tabule, ale také pro všechna dotyková zařízení (chytrý telefon, tablet, dotykový notebook) bez ohledu na použitý operační systém (Windows, iOS, Android) tak tvoří provázanou a komplexní učební oporu.

 

Foto: Zeměpis 7 Alice Kohoutová, Jiří Preis, Jiří Dvořák Fraus, Praha 2014